vrijdag 28 oktober 2016

Week 5

Lessen
Deze week zijn wij bezig geweest met het uitvoeren van de lessen in de praktijk. De lessen met plickers, camera’s en google earth, hebben wij woensdag ochtend met groep 2 uitgevoerd, van basisschool De Duizendpoot in Almere. Na het uitvoeren hebben wij de lessen geëvalueerd. Tijdens de lessen hebben we foto’s gemaakt.


Evaluatie
Plickers.
Wij hebben de les van plickers uitgevoerd in groep 2. Wij hebben in de quiz vragen gesteld over buurgetallen. Wij hebben gemerkt dat dit vrij lastig was voor de leerlingen, omdat zij met a en b moesten werken. Wanneer je het blad moet draaien is de b soms een p of is het een d. Hierdoor maakten de leerlingen wat fouten. Wij denken dat als je het met kleuren doet, het makkelijker voor ze zal zijn. Het punt is alleen wel dat je alles moet voorlezen en moet controleren of de leerlingen het op de juiste manier vast houdt. Dit zorgt ervoor dat je als leerkracht meer bezig bent en is in dit geval ICT een last.
Het positieve was: de leerlingen werden er wel enthousiast van, omdat zij konden zien wie er als eerst gescand is. Hierdoor werden de leerlingen gestimuleerd om hun QR code omhoog te houden.
Als dit te ver doorslaat kan dit weer een negatief puntje worden.



Camera’s
De les met de camera’s sloot goed aan bij de leerlingen. De les werd goed geïntroduceerd, omdat een aantal leerlingen voorwerpen van groot naar klein moesten leggen. Zo was voor alle leerlingen helder wat dit ook al weer in hield. Daarna werd er binnen een groepje 1 leerling gekozen die verantwoordelijk was voor de camera. Dit leed wel tot het feit dat maar 1 leerling de foto’s kon maken deze les, en niet alle leerlingen bezig zijn geweest met het besturen van de camera (de ICT). Alle leerlingen deden enthousiast mee en waren allemaal op zoek naar voorwerpen die ze van groot naar klein konden leggen. Er waren ook een aantal leerlingen die al iets wisten van een camera besturen, dus die konden andere leerlingen weer helpen. Daarna hebben we samen op het bord de foto’s van klein naar groot geordend. Ook hierbij deden de leerlingen enthousiast mee door hun vinger op te steken, elke keer dat zij wisten wat de volgorde moest zijn.



Google earth
Deze les gingen de leerlingen aan de slag met Google Earth. De leerlingen waren bij de les erg nieuwsgierig nieuwsgierig en betrokken. Ze vonden het ontzettend leuk om op een andere manier naar hun leefomgeving te kijken. Doordat wij zo goed aansloten bij de leefomgeving van het kind leidde dit tot het welbekende actief leren. Een mooi voorbeeld hiervan was dat een van de leerlingen naar Lelystad gaat verhuizen. Zij vroeg aan Iris (die op dat moment de les gaf) of Lelystad ook bekeken kon worden. Iris heeft ingezoomd op Lelystad en de leerlingen riep direct dat ook Lelystad allerlei figuren had. De leerlingen vinden tijdens de verwerking veel dezelfde figuren en weinig bijzondere figuren maar lieten bij het activeren van de voorkennis zien dat ze wel alle figuren kennen. 



Volgende keer
Wij komen dinsdag 18 oktober weer bij elkaar. Dan zullen wij aan de slag gaan met het in elkaar zetten van de pecha kucha, door de foto’s er in te plaatsen en te bedenken wat we bij elke foto willen zeggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten