De start van de pilot opdracht
Voor de start van de
pilot opdracht zijn we begonnen met het opstellen van een onderzoeksvraag en
deelvragen.
Onze pilot opdracht
zal bestaan uit het ontwerpen van een lessencyclus bestaande uit drie
verschillende lessen waarin we web tools in een kleuterklas uitproberen. Als
onderdeel van de pilot opdracht zullen wij de lessen zelf uitvoeren op Obs De
Duizendpoot in Almere. De lessen zullen wij ontwerpen aan de hand van het TPACK
model.
Voordat we kunnen
starten met het praktische onderdeel van de opdracht zal er eerst een
theoretisch onderzoek gedaan worden. Hiervoor hebben de volgende twee
deelvragen opgesteld:
- Op welke wijze leiden de 21st century skills tot actief leren bij kleuters?
- Wat heeft een kleuter nodig om tot actief leren te komen?
Het doel van de pilot opdracht
Het uiteindelijke
doel van de pilot opdracht is om antwoord te krijgen op de volgende vraag:
"Welke web tools zijn er klassikaal te gebruiken op het digibord in de
groep 2?" Aan het hand van het onderzoek willen wij er achter komen welke
web tools er al zijn en hoe je kunt bepalen of een web tool geschikt is voor
klassikaal gebruik in de kleuterklas. Een eis daarbij is dat alle leerlingen
actief betrokken zijn bij de instructie waarin de web tools gebruikt wordt.
Aansluiting persoonlijk onderzoek
Het onderwerp van de
pilot opdracht sluit aan bij onze persoonlijke onderzoeken. Het onderzoek van
Tara gaat over het vergroten van de betrokkenheid bij kleuters tijdens een
klassikale instructie. Het onderzoek van Iris gaat over de zelfstandigheid van
leerlingen met het werken met ICT. Het onderzoek van Keyra gaat over de wijze
waarop verschillende tools de 21st century skills bij leerlingen kunnen
stimuleren.
Verzameling van informatie en documenten
Iris heeft een
gezamenlijke Dropbox voor ons aangemaakt. Op deze manier houden we alle
informatie beschikbaar voor iedereen en kunnen we er altijd bij.
Nieuwe afspraken
Donderdag 22
september: Verzameling van benodigde literatuur. Start van de
lesvoorbereidingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten